předchozí - ÚVOD - následující
Úvod do teorie her Úvod Předpokládáme, že o systému, v němž rozhodujeme vše podstatné víme, nebo můžeme předem zjistit a že systém nevykazuje vlastní aktivitu, kterou by mohl ovlivnit konečný efekt našich rozhodnutí. Definice hry v normálním tvaru: Dva hráči, označme je A a B, hrají hru podle těchto
pravidel: je dána množina X s prvky x a množina Y
s prvky y. x a y budou zpravidla čísla nebo funkce.
Dále je dána omezená reálná funkce E(x,y), definována pro všechny
dvojice (x,y), kde x Množinu X budeme nazývat prostorem strategií A a X prostorem strategií hráče B. Prvky jednotlivých strategií x, y nazveme pak strategiemi hráčů A a B. Funkci E(x,y) nazveme výplatní funkci. Nevylučujeme záporné hodnoty E(x,y), v tom případě hráč A zaplatí hráči B částku |E(x,y)|. V souvislosti se hrami budeme dále vyšetřovat pouze tyto dva případy chování hráče B.
V případě her hraných podle minimaxu mohou logicky nastat čtyři případy:
Maticové hry
Definice maticové hry:
Je dána matice čísel
Definice smíšeného rozšíření hry:
Budiž dána hra v normálním tvaru s prostory strategií X', Y', jejichž prvky jsou čísla, a s výplatní funkcí E'(x',y'). Smíšené rozšíření této hry je hra v normálním tvaru s prostory strategií X, Y a s výplatní funkcí E(x,y), kde za prostor X se bere nějaká množina pravděpodobnostních rozložení na X a za prostor Y nějaká množina pravděpodobnostních rozložení na Y a za výplatní funkci funkce
Integrál v posledním vztahu se chápe jako Lebesque-Stieltjesův a x(x') značí distribuční funkci rozložení x a podobně, y(y') distribuční funkci rozložení y.
Nekonečné hry
Při maticových hrách měl každý z hráčů konečný počet akcí, pro které se mohl rozhodnout. Hráč A mohl volit jeden z konečného počtu řádků, hráč B jeden z konečného počtu sloupců.
Mnohé rozhodovací situace však vyžadují provést jednu akci z nekonečna mnoha možných - nekonečné hry.
Zatímco každou maticovou hru lze řešit pomocí lineárního programování, u nekonečných her neexistuje žádná univerzální metoda řešení. Situace je podobná jako při řešení diferenciálních rovnic, pro každý typ her je nutné použít jiný způsob řešení, pokud ovšem vůbec nějaký způsob znám je.
Některé z her lze popsat pomocí bodů konečně-rozměrných euklidovských prostorů.
Hry proti přírodě
Hlavní otázka je, jak optimálně rozhodovat v situacích, které lze sice modelovat hrou v normálním tvaru, ale kde není rozumné předpokládat, že by hráč jednal tak, aby záměrně snížil hodnotu funkce E(x,y). to odpovídá situacím, kde protějškem hráče A je příroda nebo instituce, které je počínání hráče A lhostejné. Pro rozhodování se nejčastěji používá Bayesův princip:
Je možné hru dvou osob rozšířit na hru n osob a to buď s nulovým součtem nebo hru n osob s nenulovým součtem.
Podrobněji v [9]. |
předchozí - ÚVOD - následující