Na setkání se zákazníkem, technickým pracovníkem, uživateli a dalším potřebném průzkumu domluvit se zákazníkem funkční i mimofunkční požadavky na systém v rámci projektu a jejich priority.
Požadavky jsou nejpodstatnějším ukazatelem obsahu a rozsahu projektu.
V začátku projektu (na jedné z prvních schůzek) obvykle představí zákazník vývojovému týmu množinu funkčních požadavků,
které očekává jako výsledek projektu. Tým by se měl ujistit, že od zákazníka pochopil správně míru detailu a přesné
parametry každého z funkčních požadavků. Následně udělat střízlivý odhad toho, kterou podmnožinu požadavků je schopen v
časově omezeném rámci projektu zpracovat. Se zákazníkem by u výsledného seznamu požadavků měl určit i prioritu každého
z nich a minimální množinu, kterou je třeba zpracovat, aby mohl být projekt prohlášen za úspěšný.
Kromě funkčních požadavků může mít zákazník i některé mimofunkční (uživatelský manuál, dokument možných rozšíření pro
další fázi vývoje systému, podmínky nasazení, rychlost odezvy, výpočetní náročnost algoritmů, apod.) a některé plynou
například i z vlastností a parametrů produkčního prostředí. Se seznamem mimofunkčích požadavků by se mělo zacházet
stejně jako s funkčními (viz výše).
Seznam a popis funkčních a mimofunkčních požadavků je důležitou součástí dokumentu Vize a tvoří základ pro detailnější
popis v případném Dokumentu specifikace požadavků.
Steps
Sejít se širším zastoupením zákazníka
Uspořádat schůzku nejen s kontaktní osobou, ale i dalšími zástupci zákazníka pro lepší brainstorming nad požadavky na
systém.
Zeptat se technické podpory
Technický správce systému může doplnit požadavky na změny, chyby v dosavadním systému a mimofunkční požadavky, jako
například softwarová a hardwarová omezení produkčního prostředí.
Sejít se se zástupci uživatelů
Zákazník (budoucí majitel systému) nemusí být nutně koncovým uživatelem systému, a i pokud je, má v rámci systému jinou
úroveň uživatelských práv (vyučující, administrátor apod.), a tudíž i odlišné požadavky, zatímco o možných požadavcích
řadových uživatelů nemusí mít takový přehled. Je proto dobré sejít se s některými zástupci z každé skupiny (úrovně)
koncových uživatelů a zjistit, co by od systému očekávali oni.
Určit relaizované požadavky a jejich priority
S kontaktní osobou zákazníka (tzn. hlavním spolupracovníkem a hodnotitelem vývojového týmu na straně zákazníka) vybrat ty
požadavky, které je v rámci projektu možné, smysluplné, vhodné nebo nutné realizovat (je dobré hrubě odhadnout čas na
zpracování každého požadavku) a hierarchizovat jejich seznam na základě dohodnutých priorit.
Alternatives
V některých projektech mohou další požadavky přidat i ostatní zástupci zákazníka, technický správce systému nebo i koncový
uživatelé. Tým by měl všechny tyto možnosti prozkoumat. Nicméně za odsouhlasení výsledného seznamu požadavků je stále
zodpovědná kontaktní osoba zákazníka.